زئوس پادشاه خدایان

زئوس پادشاه خدایان

زئوس پادشاه خدایان

 

زئوس پادشاه خدایان

در افسانه های یونان باستان جمعی از خدایان قدرتمند جهان را کنترل میکردند.رهبر آنها زئوس بود خدای آسمان محافظ خدایان و انسان ها.زئوس یک قهرمان ، یک پدر و قاضی بود.اما او نه فقط بخاطر قدرتش بلکه برای سرگذشت پر تلاطم و جنگ های فراوانش مشهور است.خیلی قبل تر از حکمرانی زئوس جهان یک فضای بی انتهای خالی به نام خائوس بود. یونانیان باستان معمولا برای توضیح نیروهای جهان یک خدا میساختند.

ُ

ُ

 

 

 

بعضی از خدایان نیروهای فیزیکی و برخی دیگر مثل خدایان اولیه نیروهای غیر قابل تجسم را نمایندگی میکردند.خائوس همزمان یک شخصیت اساطیری و یک خلاء در آغاز زمان بود.از فضای تهی خائوس سه خدا به جهان پا گذاشتند. اسم آنها گایا یا زمین، تارتاروس جهان زیرین و اِروس یا شهوت بود. اروس،خائوس و گایا را کنار هم آورد تا خدایان. هیولاها های یونان باستان را به وجود آورد. با تحریک اروس  اورانوس که فرزند گایا بود عاشق مادرش شد.

ُ

ُ

 

ُ

ُ

آنها با هم صاحب 18 فرزند شدند سه سیکلوپ غول پیکر، سه جانور صد دست به نام هکاتونکایر.و دوازده خدا  معروف به تایتان ها.در افسانه آفرینش یونانیان توضیح میدهند که چگونه خدایان اولیه جهان را به وجود اوردند.در این داستان زئوس روزی به بزرگترین رهبر در بین اساطیر یونان تبدیل میشود.اما دشمنان قدرتمندی نیز بر سر راهش بودند. بزرگترین دشمن او   پدرش  کورونوس رهبر تایتان ها بود .زمانی که اورانوس فرمانروای بهشت بود فرزندان گایا.سیکلوپها  و هکاتونکایر ها  را در دره  تارتاروس زندانی کرد.

ُ

ُ

زئوس مهمترین شخصیت اساطیر یونانی

 

 گایا در پی انتقام کورونوس را متقاعد کرد که پدرش را سرنگون کند. و پادشاه جهان شود  اوایل حکومت کورونوس  در  تاریخ اساطیری یونان به عصر طلایی معروف است. زمین یک آرمان شهر بی قانون و جاودانه بود.اما به زودی یک پیشگویی سرنوشت کورونوس را تغییر داد.همانند  پدر پادشاهی کورونوس هم توسط پسرش سرنگون خواهد شد. بعد از شنیدن این پیشگویی   کورونوس  شروع به بلعیدن بچه هایش در هنگام تولد کرد.

ُ

ُ

 ُ

اما کوچکترین فرزند یعنی زئوس از خشم پدر گریخت. رئا مادر زئوس سنگی در قنداق پیچید و بجای کودک به او داد.  بعد زئوس را به زنی به اسم آمالتیا سپرد و آنها را به جزیره کرت فرستاد.  زئوس  در کرت  رشد کرد قوی و عاقل تر شد. بعد از رسیدن به بلوغ  او با متیس  الهه  خرد روبرو شد. که به او زهری داد تا خواهران و برادرانش را از شکم کورونوس نجات دهد. در هنگام ترک جزیره کرت زئوس به یک پیاله دار تبدیل شد و زهر متیس را در  شراب ریخت.

 

 

 ُزئوس و جنگ هایش

وقتی کورونوس  شراب  را نوشید هر پنج  خواهر و برادر زئوس را از شکم خود بیرون ریخت. هستیا، هادس، پوزیدون، هرا و دِمِتِر. این 6 فرزند با هم متحد شده و برای تصاحب پادشاهی بهشت بر علیه تایتان ها شورش کردند.

ُ

ُ

ولی تایتان ها پادشاهی زئوس را نپذیرفتند. در نتیجه جنگی سهمگین   بین تایتان ها   و المپین ها در گرفت. بعد از ده سال  ارتش تایتان ها به رهبری ژنرال اطلس  تقریبا المپین ها را شکست داده بود. زئوس داشت در جنگ شکست میخورد. به همین خاطر او فرزندان غول پیکر گایا سیکلوپها  و هکاتونکایرها را آزاد کرد. قدرت انها جنگ را به نفع زئوس تغییر داد. وقتی گرد و خاک جنگ فرو نشست تایتان ها شکست خورده بودند. در نهایت او بر تخت فرمانروایی کوه المپوس نشست و به پادشاه  خدایان تبدیل شد.

ُ

ُ

اما زئوس، مانند پدرش  خشن و کینه توز بود.او مجازات های عذاب آوری برای دشمنان خود در نظر میگرفت. اطلس، ژنرال ارتش تایتان ها ، مجبور شد آسمان را نگه دارد.پدر او کورونوس هم برای ابد در گودال تارتاروس زندانی شد.گایا از ظلم زئوس خشمگین بوداو به غول ها،فرزندان باستانی اورانوس، دستور داد تا المپین ها را سرنگون کنند.

ُ

ُ

 

 

ُ

ُ

مطالب مرتبط

درمان پیری با سه راه علمی

قدردانی پادزهر نارضایتی

مهندسی شگفت انگیز تلسکوپ جیمز وب

قیمت ترجمه ترکی استانبولی به فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!